Ako zistiť, či vám Facebook funguje a prináša dostatok klientov

facebook nefunguje

„Facebook nefunguje! Môžete ho, prosím, vypnúť?"

Predčasom mi povedal klient, pre ktorého spravujem menšiu Facebook stránku.

Keďže túto vetu počúvam neustále dookola od rôznych ľudí, aj na školeniach, rozhodla som sa o tom napísať viac...

Naša komunikácia pokračovala ďalej... /JA v konverzácii označuje mňa a K  je označenie klienta, aby náhodou nedošlo k nedorozumeniu:))) /

Ja: Ako viete, že nefunguje?
K: Mesačne iba lejem peniaze na všetky strany a nič.
Ja: Kam na všetky strany? Bavíme sa o Facebooku? Myslíte nám za správu Facebookovej skupiny, následne za zviditeľnenie postov a za platenú reklamu v rámci Facebookovej komunikácie?
K: Áno, už ma to prestáva baviť, nevidím z toho ŽIADEN EFEKT.

Ja: Ako viete odmerať, či Facebook funguje alebo nefunguje? /Klient má sieť predajní s oblečením, takže bežná metrika, ktorá sa používa pri konverzii na e-shopy, nemôže byť použiteľná, také jednoduché to nie je. (pozn.)/
K: Neviem.

Ja: Klesli vám tržby za sledované obdobie?
K: Nie, ale to s Facebookovými aktivitami vôbec nesúvisí.
Ja: Ako viete?
K: Lebo pred pár rokmi sme Facebook nerobili a tržby sme tiež mali.

Ja: /no to dáva logiku na prvý pohľad/ Aké ste mali tržby - keď, ako hovoríte, ste Facebook „nerobili“?
K: Nižšie ako teraz. Priemerný medziročný nárast je na úrovni cca 20 %.
Ja: Tak to ma fakt teší - super. Ako viete, že na tom nemá podiel Facebook? /Facebookovú stránku spravujeme cca 2 roky, odkedy zaznamenal Facebook reálny BOOM aj na našom geografickom území/.
K: No neviem....

Ja: Takže vlastne nevieme, či funguje alebo nefunguje? Ale ideme ho vypnúť, lebo „nefunguje“. Poďme si dať tú námahu a odsledujme teda, „či funguje alebo nefunguje vo vašich konkrétnych podmienkach“. Alebo prehoďme rozpočet na Facebook na iné médium, napríklad Bigboard.
K: /smutne/ Ježiš, nesrandujte, viete koľko to stojí?
Ja: Áno, viem, však práve preto. Vyberieme dobré miesto, parádne slogany atď., a mesačne sa nedostaneme pod cca 1 000 EUR /bavíme sa o 1 ks/.

K: No a tu máme zase problém, ako odmeriame či funguje, alebo nefunguje? Či si to všimne „každý“ alebo iba niekto, alebo len ja na to budem hľadieť a bude ma tešiť pocit, že „tam je“.
Ja: Tak si pozrieme štatistiky frekvencie jázd a počtu vodičov na danom území, vyhodnotíme, porovnáme, budeme analyzovať, sú na to systémy /niektoré funkčné, niektoré menej/.

K : Tak to radšej poďme robiť ten Facebook. Alebo počkajte, poďme rozdávať letáky.
Ja: To je výborný nápad, ale ako doplnková aktivita offline k niečomu konkrétnemu /akcia/. Ak máte napríklad 9 miest, 9 hostesiek, povedzme cez víkendy, grafika, tlač letákov, koordinácia, organizácia, koľko ich viete rozdať za deň, vynásobíme a dostaneme sa k číslam.

K: Ten Facebook je fakt lacný....
Ja: Nuž, viete, lacný naozaj „ešte je“ aj keď začína „kasírovať na všetkých frontoch“ /ako som písala v minulom článku/. Ale bola by škoda vhodne nevyužiť potenciál, kým je tá možnosť. Možno o pár mesiacov, možno skôr - nikto nevie - bude taký drahý, že ho budeme musieť naozaj vypnúť.

Viete, aby sme vedeli vyhodnotiť, či niečo funguje alebo nefunguje, musíme uzatvoriť celý kruh, sledovať to v čase a dať si tú námahu. Dodatočne vás to nebude stáť nič, „len“ váš čas.

Tak sme si to trošku nakreslili /niekedy to pomáha/ 2 pohľady na „efektivitu“ Facebooku /hand-made by me, občas musím zdvihnúť prsty z klávesnice a chytiť ceruzku a vraj doba „grafík“ prešla a hand-made sa cení viac.../

.

V danom prípade, ak chceme odsledovať efektivitu, resp. zodpovedať otázku, či Facebook funguje, mali by sme uzatvoriť celý kruh. Tzn. odsledovať celý priebeh od vhodného obsahu na Facebooku /postu/. Zdôrazňujem všade vhodného, nakoľko systematika - mám tu banner, neviem čo s ním, šupnime ho na Facebook - naozaj nefunguje.

Následne v nastaveniach /insights/ odsledovať organický, tzn. neplatený DOSAH. Ak je číslo zaujímavé, môžeme „prihodiť“ pár EUR, napr. 5 a podporiť organický rast.

Potom musia byť predavačky „nabrífované“ a sledovať Facebook danej firmy, sledovať ľudí, pýtať sa, odkiaľ sa dozvedeli o každom jednom /tento faktor je najväčší zádrheľ v celom procese, pretože „ľudia klamú“ a zamestnancom sa napríklad nechce/.

Takže odpoveď na otázku: jeeej, odkiaľ ste sa dozvedeli o akcii, môže byť nanajvýš zavádzajúca..., každý deň dookola. Únavné, čo?

V danej „grafike“ je najzábavnejší tzv. Faktor N, alebo náhoda. Je to niečo, čo zafunguje v určitom čase, v určitom priestore a nikto nevie, čo konkrétne to bolo...

Ešte jednoduchší „tool“ na sledovanie môže byť tzv. EARNED MEDIA VALUE, alebo v preklade získaná mediálna hodnota. Social media value je fakt Hard earned currency.

Ako meriate, či vám Facebook funguje? Alebo ak aj vám „nefunguje“, spoločne sa na to môžeme pozrieť. Sledujte workshopy IVE.

 

 Mirka Števková

 

Táto stránka používa cookies. Viac info