Podnikať sólo nemusí znamenať podnikať v malom

Viete, kto sú solopreneurs? Sú to „sólo podnikatelia", či v prípade E-žien „sólo podnikateľky" Aj keď som pomerne čerstvá E-žena, mám pocit, že je ich medzi E-ženami väčšina. A keďže som tiež jednou z nich a zaujímam sa o to,ako podnikať sólo, tento článok venujem hlavne im.
Keď som začínala – a mám veru pocit, že „začínam" ešte stále – mala som pocit, že práve to, že budem SÓLO bude SUPER. Všetko podľa seba, žiadne hádky, dohadovania, ústupky a kompromisy. Tešila som sa na tú slobodu...
Postupne som však trochu precitla. Chýbala mi tá okamžitá spätná väzba, chýbal niekto, kto by ma nakopol, kto by sa pozrel cez iné okuliare, chýbalo usmernenie, chýbala aj tá hádka, chýbal dokonca aj parťák, či parťáčka na „kávovú prestávku".
A nielen to. Zrazu máte ten pocit, že je treba robiť všetko! A máte len dve ruky a jednu hlavu a deň má len 24 hodín. Nie je to len o tom, čo predávate, či akú službu poskytujete, treba sa starať aj o svoj biznis. Vtedy pocítite svoje limity a zároveň vás to vtiahne do kolotoča, ktorý vás môže zomlieť ak nezačnete myslieť trochu inak.


Ako inak?
Ak podnikáte sólo máte pocit, že rast vašej firmy má určité hranice. Avšak „sólo" nemusí nutne znamenať „v malom", len niekedy zabúdame myslieť vo veľkom. Vo svojej podstate je to jednoduché - ak myslíme v malom, tak sa aj cítime a také aj zostávame.
Skúste sa teda na chvíľu ponoriť do svojej kreatívnej mysle a uvidieť svoj svet aký ho chcete o tri roky. Začnite s odpoveďami na otázky:
O tri roky od teraz ...
Koľko hodín denne / týždenne / mesačne budem pracovať?
Čo je alebo čo sú moje primárne zdroje príjmov?
V čom sa moja firma rozrástla, čím sa stala?

Ak vidíte svoje dni, príjmy a podnikanie zväčša také, akými sú dnes - opýtajte sa sami seba:
"Je to naozaj tak, ako som to chcela aj naďalej?"
Pokiaľje to tak a svoju víziu a ciele si plníte – je to báječné. 
Ale ak túžite po ďalšom raste, slobode a finančnej nezávislosti, skúste aplikovať niekoľko pravidiel:
• Majte plán a víziu –väčšinou máme tendenciu snažiť sa udržať krok. Týmto štýlom ale neporastiete. Začnite plánovať. Skúste využiť aspoňjeden deň najlepšie mimo svojej kancelárie a vytvorte si plán – klaďte si otázky ako: Aký je váš dlhodobý plán? Ako vaša firma porastie? Aké sú vaše plánované kroky pre tento rast? Chcete pridávať, rozšíriť produkty alebo služby? Pochopte, kam smerujete a dostanete sa tam oveľa efektívnejšie.

• Nechoďte sólo celú cestu–stretávam sa s tým denne a je to typické – všetko si spravím najlepšie sama. To je však dosť obmedzujúce. Ajpre váš potenciál rozvoja a rastu. Ak robíte všetko sama máte určitý limit. Tak ako si vytvoríte svoj plán, vytvorte si aj popis, náplň svojej práce. Určite si, čo je pre vás dôležité, čo musíte robiť vy a čo nie. Väčšinu času by ste mali venovať rozvoju vášho biznisu, nadväzovaniu nových obchodných kontaktov a budovaniu vzťahov. Ak poskytujete službu, ktorá závisí na vás (napríklad masáž), rozmýšľajte o rozšírení vo forme predaja produktov, spolupráci s poskytovateľmi iných doplnkových služieb. Tiež, využite oursourcing! Úlohy, ktoré vás zaťažujú a v ktorých nie ste „doma" ako je vytváranie webových stránok, správa sociálnych sietí, vedenie účtovníctva, čokoľvek iné - riešte externým dodávateľom (virtuálne asistentky sú skvelou voľbou). To vám umožní venovať viac času rozvoju a promovaniu svojho podnikania.

• Neporovnávajte –nerobte tú zbytočnú chybu. Máte preklikaný celý Facebook, všetky možné webové stránky. Sledujete všetky významnejšie firmy vo svojej oblasti. Nádejate sa, že sa niečo priučíte, niečo vychytáte. Áno, niečo určite áno. Ale pomaly sa začleníte do priemeru. Je dobré dávať pozor na konkurenciu, ale v prvom rade sa zamerajte na seba, na svoj plán, na svoje túžby. Len to sa počíta. Choďte svojou cestou.

• Oslávte svoje úspechy - toľko podnikateľov prehliada svoj úspech len preto, že ho merajú len v peniazoch. Toto nesprávne rozoznávanie úspechu môže viezť priam k dominovému efektu demotivujúcich myšlienok a reakcií. Keď prekonáte svoje strategické míľniky, prekonáte ťažké prekážky – oslavujte! Podeľte sa o to s priateľmi, zoberte si voľno, choďte na výlet, či aspoň na pohár vína s niekým, kto to s vami oslávi.

Ja oslavujem, čo sa dá - spustenie svojej web stránky, 4.miesto v E-ženách roka, 100 aj 200 fanúšikov na Facebook stránke.:-) A keď sa niečo podarí a náhodou nie je nikto po ruke, urobím si aspoň s deťmi deluxe palacinky a pekný večer plný prekárania a dobrej nálady.

Milé e-sólo-ženy, želám vám veľa takých osláv.

Miroslava Lehocká
www.profia.sk

 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info