Plánujte svadbu, nie posty na Facebooku

Facebook posty

Nuž, sú na to 2 dobré dôvody.

Keď naplánujete svadbu, je veľká šanca, že výsledok bude dobrý... teda, až na veci, ktoré dúfate, že sa nestanú, a nakoniec predsa môžu prísť bez toho, aby ste ich dokázali vopred ovplyvniť... /napríklad upršaný deň, opitý strýko zo 16-teho kolena, roztopená torta.../.

Teraz k veci. Posledných pár mesiacov sa až príliš často stretávam s dogmou, ktorá vychádza „neviem odkiaľ“, že posty na Facebooku je potrebné plánovať. V ideálnom prípade aspoň na mesiac dopredu, graficky pripraviť, nechať schváliť aspoň šiestim ľuďom v hierarchii spoločnosti /OK, ak nemáte klienta s hierarchiou, aj jeden môže byť veľa :)/. Väčšinou sú to ľudia zavalení úplne inou prácou. Nevedia, k čomu sa vlastne vyjadrujú, ale prišiel im email, a tak je slušné odpovedať a poprevracať vety minimálne tak, aby ste v lete odpromovali zimné čiapky.

Ako teda na to?

Facebook je organický živel /k tomu niekedy nabudúce/, ktorý sa neustále vyvíja, avšak ľudia, firmy, správcovia Facebookových stránok ostávajú na tej istej pozícii, teda v minulosti. Minulosťou v tomto extrémne rýchlo sa meniacom prostredí chápeme 6 – 12 mesiacov.

Tajne dúfajú, že to, čo fungovalo predtým, bude fungovať aj teraz. Keď Facebook začínal s milými strapatými mačkami, psami s vygúlenými očami, či africkými deťmi s modrými očami, všetci LIKE-ovali o dušu. Klienta si „naučili“ na určitú formu fungovania a v nej stále pretrvávajú. Potom boli „in“ fotky s citátmi, hláškami /OK, niekde to naozaj ešte funguje a ak to funguje, robte to určite ďalej, až kým to fungovať nebude/.

Výhodu určite majú malé/mini Facebookové skupiny, firemné stránky, kde ste zmenu schopní realizovať hneď. Horšie je to s agentúrnymi, korporátnymi klientmi, kde váš návrh na zmenu /resp. iba poukázanie na nutnosť zmeny fungovania/ musí opäť prejsť aspoň 5-timi poschodiami a v horšom prípade celým kvartálom.

Približne pred 6-timi mesiacmi začal Facebook „pushovať“ videá. Video obsah automaticky posúva vo svojom algoritme vyššie, pretože je to firemná politika Facebooku a keďže konkurent je Youtube – tadáááá – prečo nie. A začal nás tlačiť do toho, aby sme sa naučili točiť videá a pozerať sa na obsah Facebookových stránok inak.

Zrazu posty, ktoré „fungovali“, nefungujú, a Facebook valcujú amatérske videá, ktoré fungujú... .

No a v takomto novom prostredí sa obsah tak, ako sa dal plánovať v minulosti, už plánovať nedá. Resp. dá, ale potrebujete na to tím ľudí, ktorý strávi desiatky hodín vymýšľaním postov.

Príklad, ak máte agentúru, v rámci ktorej sa venujete sociálnym médiám, a máte povedzme 10 klientov, jednoduchou matematikou prídete k tomu, že na nasledujúci mesiac musíte vytvoriť obsah na 300 postov. Určite, je to možné  /s vypätím síl a vypitím alkoholických povzbudzovačov/, každopádne, dlhodobo neefektívne, pretože aj najväčšieho social media guru to po krátkom čase prestane baviť.

Čo je dôležitejšie ako plánovanie, schvaľovanie a opäť plánovanie a schvaľovanie? Presvedčiť klienta, aby vám dôveroval a ponechal sociálne médiá na starosť vám. Umožnil vám byť spontánny, náhodný, vtipný, kreatívny, občas aj čudný.

Verte mi, na Facebookových stránkach nie je nič očividnejšie, ako vopred plánovaný obsah.

Good luck

Ak o Facebooku chcete vedieť viac, pokojne ma kontaktujte alebo sledujte workshopy IVE.

 

Mirka Števková

 

 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info