Ako riešiť nepozornosť - tipy na zlepšenie pozornosti

,,Pozornosť je zameranie našej mysle na určitú činnosť, ktorú v danej chvíli vykonávame," hovorí Zuzana Hanzelová, ktorá sa venuje trénovaniu pamäte a myšlienkovým mapám. V rozhovore sme sa jej pýtali na jej tipy na zlepšenie pozornosti, vďaka ktorým si môžeme skvalitniť život, aj pracovné návyky.


Je niečo mimo nás, čo ovplyvňuje našu pozornosť, niečo, čo si neuvedomujeme? Ak áno, čo je to?

Ako riešiť nepozornosť - tipy na zlepšenie pozornosti Svet okolo nás neustále vnímame našimi zmyslami, napriek tomu si to ani neuvedomujeme. Náš mozog spracováva informácie o tom, čo alebo kto je v našej blízkosti, prípadne ako sa zmenilo prostredie. My si tieto informácie ani neuvedomujeme, ale náš mozog áno. Napríklad hluk. V miestnosti, kde je väčší hluk, prípadne hrá v pozadí hudba, môžeme pracovať. Ak pracujeme v takomto prostredí, môže naša pozornosť postupne klesať, pretože ju tento hluk vyrušuje. Stačí, keď znížime úroveň hluku, zmeníme hudbu alebo prostredie. Každý z nás však za hluk považuje niečo iné. Niekoho môže posedenie v kaviarni motivovať, napríklad k písaniu textov. Niektorých môže veľmi vyrušovať šum hovorov v pozadí, ako štrnganie lyžičiek a šálok, a nedokáže sa koncentrovať. Podobne je to s hudbou. Pravdepodobne na zlepšenie koncentrácie pri učení je vhodnejšia tichšia, relaxačná alebo klasická hudba v pozadí, prípade úplné ticho. Hlasná hudba môže niekoho motivovať k lepšiemu výkonu, je to veľmi individuálne. Veľmi dobré je poznať svoje preferencie, čo nám vyhovuje, čo je pre nás príjemné, čo nás naozaj vyrušuje alebo priam už rozčuľuje.

 

Môže náš problém s pozornosťou súvisieť s našou povahou a charakterom?

Pozornosť je veľmi úzko spätá s tým, ako vnímame svet okolo nás, ako na nás vplývajú vonkajšie alebo vnútorné činitele. Teda zmyslové, fyziologické, ale aj naše vnútorné nastavenie, psychická pohoda/nepohoda. To, ako súvisí pozornosť s charakterom človeka - by som asi skôr nechala na psychológa.

 

Ako u seba odhalíme, v čom tkvie naša nepozornosť, máš na to nejaký recept?

Asi každý z nás by bol rád, keby takýto jednoduchý recept existoval. Hlavne, ak by existovala pilulka na riešenie problému s nepozornosťou. To, že máme problém s nepozornosťou, si niekedy vlastne ani nechceme priznať. Možno si uvedomíme, že Ako riešiť nepozornosť - tipy na zlepšenie pozornosti niečo nestíhame alebo neurobíme správne. Skôr hľadáme vinníka niekde inde. Väčšinou sa ospravedlňujeme sami pred sebou, lebo máme toho jednoducho veľa. Niekedy nás možno skôr upozorní okolie, že nie sme dostatočne pozorní. Ale to sa nám ťažko počúva a ešte horšie prijíma. Takže, ako zistiť v čom tkvie naša nepozornosť? Začať sa viac pozorovať, spoznávať sám seba, uvedomovať si, kedy a aké činnosti robíme. Napríklad pri čítaní knihy. Naozaj sme sústredení na text a príbeh, ktorý sa v knihe odohráva? Ak nie, tak prečo? Nemáme vhodné prostredie? Ako je to napríklad so svetlom? Nesúvisí to však len s vonkajšími podnetmi. Je veľmi dôležité si uvedomiť, v akom rozpoložení sa momentálne nachádzame. Ak budeme unavení, nahnevaní, tak sa asi veľmi ťažko dokážeme sústrediť na nejakú prácu.

 

Môže našu (ne)pozornosť ovplyvniť elektromagnetické žiarenie z našich elektronických zariadení?

Tu by som najskôr poukázala na dnes už známe modré svetlo. Čiže svetlo z mobilov, počítačov, televíznych obrazoviek a zo žiaroviek. Modré svetlo priamo súvisí s tvorbou hormónu melatonínu, ktorý nám pomáha oddýchnuť si, zregenerovať sa. Pri používaní elektronických zariadení dlho do noci, ovplyvňuje modré svetlo naše telo, ktoré si nevie oddýchnuť a my sa na druhý deň cítime unavení. To už asi každý poznáme zo svojich skúseností, že keď sme unavení, tak naša pozornosť veľmi rýchlo klesá (stačí si len spomenúť na dlhé šoférovanie, keď sledujeme cestnú premávku a cítime sa pritom veľmi unavení).
Rada by som poukázala na to, že dnes žijeme vo svete informácií. Vďaka vševediacim telefónom sú tieto informácie ľahko a rýchlo dostupné. Informácií je veľmi veľa, my ich skôr, ako keby len narýchlo skenujeme, spravíme si rýchly prehľad. Nesústreďujeme sa, nevenujeme im možno až takú pozornosť, akú by si zaslúžili a preto si častokrát ani nezapamätáme, čo sme vlastne pred chvíľou vyhľadávali. Keď sme v minulosti chceli vyhľadať nejakú informáciu, museli sme si ju väčšinou pracne vyhľadať niekde v knihe. Venovali sme tomu čas a úsilie, teda aj väčšiu pozornosť. Myslím si, že nie elektronické zariadenia, ale náš osobný postoj k tomu, ako ich používame má vplyv na našu pozornosť.

 

Ako si cibriť svoju pozornosť a na čo sa viac sústrediť, na čo si dávať pozor?

Nie vždy treba hľadať niečo veľmi odborné a komplikované. Niekedy stačia úplne jednoduché veci. Tou najzákladnejšou je, byť pozorný. Pozorný sám k sebe, k svojmu okoliu. Zistiť, čo nám vyhovuje a čo nie, napríklad pri práci alebo pri štúdiu. Aké prostredie je pre nás motivujúce alebo naopak odpútava našu pozornosť. No a tiež pri každodenných činnostiach si všímať, čo a ako robíme. Napríklad, pri prechádzke po meste sa pokúsime všímať si, čo je nové, čo sa zmenilo. Teraz sme si dlho nemohli dať kávu v obľúbenej kaviarni. Pri ďalšej návšteve sa ju vynasnažíme pozorne preskúmať a zistíme, čo je iné, čo sa zmenilo, prípadne, aké vône, okrem kávy, cítime.

 

Môžeš nám prezradiť nejaký jednoduchý test na pozornosť?

Tak napríklad, pokúsme sa vymenovať päť zvukov, ktoré sú v našom okolí. Hoci sa to nezdá, vždy sú okolo nás nejaké šumy Ako riešiť nepozornosť - tipy na zlepšenie pozornosti alebo zvuky, ktoré si neuvedomujeme, možno ich ignorujeme. Podobne si môžeme precvičiť aj iné zmysly. Napríklad vymenujme vône, ktoré teraz cítime alebo pomenujme zopár vecí, ktoré sú v našom okolí. Čo je iné? Čo sa zmenilo oproti poslednému razu?

 

Ak je za tým niečo viac, čo by si nám odporučila?

Pozornosť si môžeme zlepšiť aj pri bežných každodenných činnostiach. Koľkokrát sa nám stalo, že sme zabudli, kam sme odložili kľúče? No a tu možno postačí, ak si budeme vedome hovoriť: „Kľúče vešiam na vešiak," alebo „dávam ich do misky". Aj vedomé hovorenie si toho, čo práve teraz robíme, nám pomôže sprítomniť sa, zlepšiť svoju pozornosť. Možno sa nám to môže zdať hlavne zo začiatku zvláštne, ale aj tento jednoduchý spôsob nám pomáha sústrediť sa na to, čo práve teraz robíme.

Rozhovor pripravila Alena Srogoňová so Zuzkou Hanzelovou

 

Máte záujem o kurz venovaný téme ako vylepšiť svoju pozornosť so Zuzanou Hanzelovou? Napíšte nám na gabi@e-zeny.sk, dáme vám o ňom vedieť. Zuzana sa venuje aj pamäťovým technikám, myšlienkovým mapám, Ako sa učiť inak - ľahšie, Cudzí jazyk a pamäťové techniky.

 

News zo sveta E-žien - aktívnejšie s E-ženami

 

Najnovšie aktivity

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.

Prihlásenie